Uutiset

Vuoden 2022 Paloturvallisuusviikko rakennettiin positiiviselle pohjalle. Median synkkien korona- ja sotauutisten vastapainoksi luotiin #palovaroitintanssi-haaste, jonka huomasi puolet suomalaisista. Paloturvallisuusviikko poiki noin puoli miljoonaa turvallisuustekoa kodeissa.

Suuri yleisö on huomannut Paloturvallisuusviikon vuosi vuodelta paremmin. Viime vuonna jo puolet suomalaisista havaitsi kampanjan viestintää. Teemaviikko näkyi Ylellä, MTV:n kanavilla ja sosiaalisessa mediassa. Lisäksi kampanja sai runsaasti näkyvyyttä uutisissa ja ajankohtaisohjelmissa. Vuoden 2022 kampanjateemana olivat palovaroittimet.

Ilahduttavinta oli se, että 23 prosenttia kampanjan nähneistä teki jonkin paloturvallisuusteon. Kodeissa testailtiin palovaroittimia tai hankittiin kokonaan uusia. Muitakin paloturvallisuusvälineitä hankittiin arjen turvaksi, ja poistumisreittien esteettömyys sai huomiota. On erittäin harvinaista, että liki neljännes jonkin kampanjan huomanneista toimii sen viestin mukaisesti.

Paloturvallisuusviikon kampanjasta haluttiin varta vasten tehdä positiivinen. Syntyi #palovaroitintassi-haaste, jota kampanjan somevaikuttajat lähtivät levittämään. Mukana oli neljä sosiaalisen median vaikuttajaa: palomies-leuanvetäjämestari Joonas Mäkipelto, ensihoitaja Jenni Mikkola, DJ Windows95mies Teemu Keisteri ja vatsastapuhuja Sari Aalto. Haastekampanja oli melkoisen uraa uurtava suomalaisessa viestinnässä.

Pohjoismaista Palovaroitinpäivää vietettiin 1.12. Siihen liittyen jaettiin palovaroittimia vähänvaraisille. Tänä vuonna jakelu keskittyi Pirkanmaalle.

Päivä Paloasemalla -ilme uudistui ja tapahtuma sai ennätysyleisön

Päivää Paloasemalla vietettiin 382 asemalla eri puolilla Suomea aivan uudella ilmeellä. Päivä Paloasemalla -tapahtumien 15-vuotisjuhlan kunniaksi luodut piirroshahmot saivat hyvää palautetta niin tapahtumajärjestäjiltä kuin kävijöiltä.

Kaikkiaan Päivä Paloasemalla tavoitti 135 000 henkilöä. Paloasemilla kävi 112 000 vierasta ja virtuaalitapahtumassa 23 000. Kokonaiskävijämäärä oli uusi ennätys.

Järjestäjäkyselyn vastaajista peräti 58 prosenttia oli sitä mieltä, että tapahtuma lisäsi osallistujien kiinnostusta palokuntatoimintaa kohtaan.

Sekä tapahtumien kävijät että niiden järjestäjät olivat sitä mieltä, että tapahtuma lisäsi kiinnostusta paloturvallisuuteen. Kävijäkysely kertoi tapahtuman aiheuttaneen monenlaista aktivoitumista:

”Otimme yhteyttä talonyhtiön hallitukseen verkkovirtaan kytkettyjen palovaroittimien vaihdosta. Niitä ei ole vaihdettu 13 vuoteen.”

”Innostuin palokunnan nuorisotoiminnasta, meinaan liittyä itse sinne.”

–  –  –  –  –

Paloturvallisuusviikkoa koordinoi Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö. Yhteistyössä ovat mukana pelastuslaitokset, pelastusliitot, sisäministeriö, EHYT ry, Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto, Kirkkohallituksen Diakonia ja yhteiskunta, Suomen Kiinteistöliitto, Suomen Omakotiliitto, Suomen Palopäällystöliitto, Nuohousalan Keskusliitto sekä Vanhustyön keskusliitto. Paloturvallisuusviikon rahoittaa Palosuojelurahasto. Mainostoimistona toimi Revoltti Experience ja kyselytutkimuksen toteutti Aula Research.

Palokuntanuoria ja yleisöä Päivä Paloasemalla -tapahtumassa.

Lue myös