Uutiset

Kesäauton hitsaamisesta tai muista tulitöistä aiheutuu joka kevät turhia tulipaloja. Suuri paloriski syntyy esimerkiksi työympäristön suojaamatta jättämisestä. Tänä keväänä auton kunnostamiseen liittyvistä tulitöistä on aiheutunut jo muutamia paloja, ja lisää on todennäköisesti odotettavissa. Viime vuonna autonkorjaustulipaloja syttyi 25. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön asiantuntijat antavat käytännön neuvoja, jotta kunnostettava auto ei palaisi viime metreillä.

Kesäauto, auton ikkunasta ojennetussa kädessä aurinkohattu.

Viime vuonna syttyi 25 ja edellisenä 21 auton tuunaukseen liittyvää paloa. Määrät eivät ole suuria, mutta rakkaan auton menetys voi olla merkittävä ja palo voi viedä myös ihmishenkiä ja vahingoittaa muutakin omaisuutta. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö antaa turvallisuusvinkkejä, jotta tänä keväänä voitaisiin välttää enemmät autonkorjauspalot. Kesäautolla ajaminen kuumottaa jo monia, mutta muutamalla asialla voi varmistaa sen, että tien päälle pääsee turvallisesti.

– Suuri osa paloista johtuu siitä, ettei ole huolehdittu työympäristön suojaamisesta ja siisteydestä. Jos rälläköidään, pitää ympäristö suojata kipinöiltä esimerkiksi erityisellä kipinäsuojakankaalla tai vaikka pellistä rakennetulla suojalla, jotta kipinät eivät pääse leviämään ja sytyttämään paloa, SPEKin kehittämispäällikkö Heli Hätönen kertoo.

Myös ympäristö kannattaa tarkistaa ennen työn aloittamista. Tulipaloja on alkanut esimerkiksi siitä, että hitsauskipinät ja -roiskeet ovat sytyttäneet lattialla olleen öljyn ja roskat palamaan. Suojaamisen lisäksi autotuunaajan on hyvä ymmärtää myös lämmön käyttäytymistä. Kun metalli kuumenee, lämpö johtuu metallia pitkin. Siksi esimerkiksi auton verhoilua pitäisi poistaa tai korvata polttoainetankin bensiini vedellä, jos hitsaa niiden lähellä.

Autotallissa ei saa autoa hitsata

Autotallit ja -katokset ovat yleensä vakuutusyhtiöiden ehdoissa kiellettyjä paikkoja hitsauksen ja muiden tulitöiden tekemiseen. Myös kerrostalon varastot ja harrastustilat eivät sovellu hommaan, sillä niitä ei ole suunniteltu palo- ja räjähdysvaaralliseen toimintaan.

Missä sitten hitsausta voi tehdä, jos asuinrakennuksen lähellä ei saa? Käykö navetan yhteydessä oleva varasto tai vaikka halli, jossa tuunaustila on eroteltu muista tiloista gyproc-kipsilevyillä tai palamattomalla suojaverholla? Se riippuu aina kiinteistövakuutuksen ehdoista eli ne pitäisi tarkistaa, Hätönen toteaa.

Ulkotilat ovat usein helpompia, mutta siellä on ruohikko- ja metsäpalon vaara. Tuulisella säällä ja ruohikko- ja metsäpalovaroitusten aikaan ei tulitöitä saa tehdä. Isompi hiekka- tai asvalttialue ovat hyviä, jos lähellä ei ole rakennuksia. 15–20 metrin etäisyys rakennuksiin ja muihin autoihin ei ole liioittelua, sillä kipinät voivat lentää kymmeniä metrejä. Tärkeää olisi kuitenkin pysäyttää kipinöiden kulkeutuminen tulityöpaikalta.

Entä jos moottoritie on kuuma ja sille pitäisi pian upealla kesäautolla päästä? Eikö turvallisuudesta voi vähäsen tinkiä, jos on kiire ja kevättä rinnassa?

– Usein autoharrastaja on jo laittanut auton kunnostamiseen aikaa ja työpanosta eli älä nyt helkkarissa sitä autoa polta!, SPEKin vanhempi asiantuntija Ilpo Leino parahtaa. Vaarassa voivat olla myös auton kyytiin kaipaavat ihmiset ja kaverinkin auto, jos yhdessä tuunataan ja kipinät lentelevät, Leino toteaa.

Kimpoileviin kipinöihin SPEKin asiantuntijoilla on käytännön vinkki. Rälläkän voi suunnata niin, että kipinät eivät pääse lentämään pitkälle ja auton sisätiloja voi suojata palamattomalla kankaalla. Sammutuspeite ei tähän kuitenkaan käy, koska kipinät menevät siitä läpi.

Jälkivalvontaan kannattaa varata riittävästi aikaa

Vaikka autoa olisi hitsattu paloturvallisuus visusti mielessä pitäen, ei paikalta voi poistua heti hitsauksen jälkeen. SPEKin asiantuntijat suosittelevat vahtimaan mahdollista kytevää paloa vähintään tunnin työn lopettamisen jälkeen.

– Kytevää paloa ei välttämättä huomaa ennen kuin se leimahtaa liekkeihin, Hätönen muistuttaa.

– Kannattaa myös varata lähelle alkusammutusvälineet ja harjoitella etukäteen niiden käyttämistä, ettei saata itseään vaaraan, Hätönen jatkaa.

10 asiaa, jotka autoharrastajan on hyvä tietää turvallisesta tuunauksesta

  • Tarkista vakuutusyhtiön ehdot suojeluohjeesta.
  • Tulitöitä eli esimerkiksi hitsausta ei saa tehdä autotallissa eikä asuinrakennuksen sisällä tai lähellä.
  • Kun hitsaat, on muiden ajoneuvojen oltava riittävän kaukana, verhoilua tulee poistaa riittävän laajasti, bensiinitankki poistaa tai täyttää vedellä sekä suojata tai poistaa renkaat.
  • Poista palavat materiaalit ja nesteet sekä kaasupullot ympäristöstä.
  • Kun tuunaat autoa ulkona, huomioi metsä- ja ruohikkopalon riski ja tarkista Ilmatieteenlaitoksen varoitukset: ilmatieteenlaitos.fi/varoitukset.
  • Kipinät voivat lentää jopa kymmeniä metrejä.
  • Suuntaa kulmahiomakone eli rälläkkä niin, että kipinät eivät lennä kauas.
  • Palamattomasta kankaasta voi tehdä suojan, joka estää kipinöiden lentämisen ympäristöön. Sammutuspeite ei käy, sillä kipinät menevät siitä läpi.
  • Varaa vettä ja alkusammutusvälineet lähelle, ja opettele sammuttamaan alkava tulipalo.
  • Älä hitsaa juuri ennen poislähtöä vaan vahdi autoa ja ympäristöä vähintään tunnin ajan, tarvittaessa pidempäänkin.

Lue myös