Elfordon

En ung leende kvinna är på gatan med sin cykel och hon sätter cykelhjälm på huvudet.

Elsparkcyklar, elassisterade cyklar, motoriserade cyklar

  • En elsparkcykel, även kallad skoter, är ett lätt elfordon som i huvudsak följer samma trafikregler som cyklister.
  • Elsparkcyklar ska framföras huvudsakligen på cykelbana. Det är inte tillåtet att köra på trottoaren.
  • Elsparkcyklar och andra lätta elfordon får inte köras av personer under 15 år.
  • Det är förbjudet att köra om alkoholhalten i blodet är minst 0,5 promille eller om det finns narkotika i blodet. Polisen har rätt att utföra blås- och salivtester. Överträdelse leder till en trafikförseelseavgift på 200 euro.
  • Elsparkcyklar ska vara utrustade med fram- och baklykta, reflexer samt en signalanordning (t.ex. ringklocka).
  • Lätta elfordon får köra högst 25 km/h. Om de går snabbare måste de registreras som mopeder.
  • Lätta elfordon, gånghjälpmedel och cyklar med motor som väger över 25 kilo kräver trafikförsäkring.

Källa: Transport- och kommunikationsverket Traficom

Färdmedel som stöder förflyttning till fots får ha en maximal effekt på 1 kW och en maxhastighet på 15 km.

Denna typ av fordon likställs med fotgängare i trafiken.

Transport av batteridrivna fordon i kollektivtrafiken

  • Normalstora elcyklar och elsparkcyklar kan tas med på tåget och metron.
  • I regel får cyklar inte tas med på lokalbussarna. Bestämmelserna är ändå olika från stad till stad.
  • Eldrivna mopeder eller skotrar får inte tas med på metron. Undantaget är de elmopeder som används som hjälpmedel för personer med funktionshinder.

Elsparkcyklar som parkeras på trottoaren kan orsaka fara

Ställ elsparkcykeln stående på en sådan plats där den inte stör andra människor eller trafiken. Alla som använder hyressparkcyklar har inte tagit till sig den här regeln. Alltför ofta lämnas elsparkcyklar vårdslöst till exempel mitt på en gård eller trottoar.

  • Var och en bör förstå att en synskadad fotgängare kan snubbla på en elsparkcykel som ligger på trottoaren.
  • I värsta fall måste en person som använder hjälpmedel röra sig på körbanan för att undvika en elsparkcykel. Om kanten på trottoaren är brant kan det vara omöjligt för en sådan person att komma förbi.
  • En rullstolsburen kan inte flytta en elsparkcykel som står i vägen och kan därför inte komma framåt.
  • Felaktigt parkerade elsparkcyklar kan också hindra utryckningsfordon från att passera och därmed störa räddningsinsatser.

Parkera elsparkcykeln så att den inte äventyrar andras säkerhet.

Om du till exempel ser en elsparkcykel ligga mitt på trottoaren, lyft upp den och flytta den ur vägen. Det tar bara ett ögonblick och gör vardagen enklare, särskilt för personer med synnedsättning och personer som använder hjälpmedel.

En elsparkcykel är på marken med gatusten tvärs över marken och bredvid den ligger en person klädd i jeans och sneakers som endast visar underkroppen.

Endast en person åt gången får använda en elsparkcykel.

Elsparkcykelolyckor

  • Varje år inträffar flera hundra olyckor med elsparkcyklar där föraren får olika grader av skador.
  • Den vanligaste olyckan med en elsparkcykel är en fallolycka utan andra inblandade parter.
  • De vanligaste skadorna är skallskador och frakturer på armar och ben. Många av de skadade skadas åtminstone måttligt.
  • De flesta olyckorna inträffar på natten och offret är ofta berusat.
  • Olyckorna har minskat genom att man sänkt hastigheten på elsparkcyklarna och tagit dem ur bruk på natten när det är helg.
  • I vissa länder måste elsparkcyklarnas förare använda hjälm för att förhindra skador på huvudet.

De vanligaste dödsorsakerna vid olyckor med elsparkcykel är hjärnskador eller massiva blödningar.

Tre personer dog i elsparkcykelolyckor i Finland 2024.

Cykling med elcykel när det regnar

  • I allmänhet är elcyklar gjorda så att de klarar normalt regn.
  • Elcyklarnas egenskaper kan variera, så följ alltid de bruks- och förvaringsanvisningar som kom med din cykel och utrustning!
  • Cykeln och utrustningen måste få torka inomhus efter att de blivit blöta.
  • I likhet med andra elapparater är det bra att inte utsätta en elcykel för alltför mycket vatten.
  • Långvarig exponering för kraftigt regn kan skada elektriska komponenter.

Batteritid för elcyklar – hur långt kommer jag på en enda laddning?

  • Nästan alla av dagens elcyklar har litiumjonbatterier. Ett effektivt batteri av god kvalitet är en av de viktigaste egenskaperna hos en elcykel.
  • Ju fler watt-timmar batteriet har, desto längre kommer du på en enda laddning.
  • Batteritiden beror också på många andra faktorer, som valet av effekt, cyklistens vikt, terrängen och utomhustemperaturen.
  • Räckvidden för de flesta elcyklar varierar från 30 kilometer till över 100 kilometer per laddning.
  • Vissa tillverkare lovar en räckvidd på upp till 200 km. Varje tillverkare uppskattar räckvidden på sitt eget sätt, och maximal räckvidd uppnås vanligtvis endast under optimala förhållanden.
  • Batteriets prestanda och livslängd påverkas också i hög grad av om du använder och förvarar det på rätt sätt, det vill säga enligt tillverkarens anvisningar.

Vet du var det är bäst att ladda batteriet till en elcykel eller elsparkcykel?

Läs sidan Batteribränder för att se hur du laddar ett batteri på ett tryggt sätt och förebygger batteribränder.

Batteribränder
  • Liikennetilanne.fi kan du se väderkamerornas lägesbild i realtid, prognos för kommande väglag, var det pågår vägarbeten samt räddningsväsendets larmuppdrag.