Cykling

Nainen pyöräilee pyöräilykypärä päässä koulurakennusta muistuttavan rakennuksen ohi.

Hjälmen skyddar dig på riktigt – använd den!

Hjälmen är den viktigaste skyddsutrustningen för cyklister

  • Forskning visar tydligt att cykelhjälmen skyddar mot skador och dödsfall.
  • Cykelhjälmen minskar risken för huvudskador med i genomsnitt 51 %, allvarliga huvudskador med 69 %, ansiktsskador med 33 % och dödliga huvudskador med 65 %.
  • Hjälmen har visat sig minska antalet döda eller allvarligt skadade cyklister med 34 %.

Källa: Liikennevilkku (på finska)

Obligatorisk cykelutrustning:

  • Fungerande bromsar.
  • Gul eller vit framlampa och röd baklampa när det är mörkt eller skymning. Lamporna kan fästas antingen på cykeln eller föraren.
  • Vit reflex framtill, röd baktill och gul eller vit på sidan.
  • Ringklocka eller något annat som ger en ljudsignal.
  • Barn som är kortare än 135 cm får endast transporteras i en lämplig barnsits eller en säkerhetsanordning för barn.

Nya regler för cykling

Vägtrafiklagen förnyades 2020 och nya regler för cykling infördes.

  • Om cykelbanan ligger till vänster i vägens färdriktning, kan du också cykla på körbanan eller vägkanten, om det är säkrare.
  • Utgångspunkten är att en cykelbana är enkelriktad. Om cykelbanan är dubbelriktad visas det här i ett extra trafikmärke.
  • På en cykelgata är det cyklarna som bestämmer takten och andra fordon ger cyklisterna obehindrat utrymme. En cykelgata märks ut med ett eget trafikmärke.
  • Bilarnas väjningsskyldighet vid en fortsatt cykelbana märks ut med en triangel, ett stopmärke eller med ett separat trafikmärke.
  • På en enkelriktad gata är det möjligt att cykla i båda riktningarna om det finns en tilläggskylt om saken.
  • Baklampan är obligatorisk.

Källa: Transport- och kommunikationsverket Traficom

Styrstångsfylleri är ett brott om berusningen utsätter andra trafikanter för fara.

Pyöräilykypäräpäinen nainen istuu asfaltilla pyöränsä vieressä ja pitelee toista rannetta. Häneltä tulee verta nenästä. Vieressä on auto, josta on tullut henkilö auttamaan häntä.

Cykelolyckor i Finland

  • År 2020–2022 var ungefär hälften av alla cykelolyckor kollisioner mellan bilar och cyklar.
  • Nästan två tredjedelar av de drabbade var äldre cyklister, och var femte var under 15 år.
  • 70 % av olyckorna inträffade vid korsningar, ungefär hälften på en fortsatt cykelbana.
  • År 2016–2020 orsakades var fjärde dödsolycka av en sjukdomsattack.
  • Tre fjärdedelar av de omkomna var män och var fjärde var över 74 år.
  • Var femte av de omkomna var alkoholpåverkad.
  • Olycksrisken steg på grund av rusmedel, ålder och sjukdomar, eftersom de försämrar uppmärksamhetsförmågan och funktionsförmågan.

På Liikennetilanne.fi kan du se väderkamerornas lägesbild i realtid, prognos för kommande väglag, var det pågår vägarbeten samt räddningsväsendets larmuppdrag.

Liikennetilanne.fi