Cykling

En kvinna cyklar med cykelhjälm förbi en byggnad som liknar en skolbyggnad.

Hjälmen skyddar dig på riktigt – använd den!

Hjälmen är den viktigaste skyddsutrustningen för cyklister

  • Forskning visar tydligt att cykelhjälmen skyddar mot skador och dödsfall.
  • Cykelhjälmen minskar risken för huvudskador med i genomsnitt 51 %, allvarliga huvudskador med 69 %, ansiktsskador med 33 % och dödliga huvudskador med 65 %.
  • Hjälmen har visat sig minska antalet döda eller allvarligt skadade cyklister med 34 %.

Källa: Liikennevilkku (på finska)

Obligatorisk cykelutrustning:

  • Fungerande bromsar.
  • Gul eller vit framlampa och röd baklampa när det är mörkt eller skymning. Lamporna kan fästas antingen på cykeln eller föraren.
  • Vit reflex framtill, röd baktill och gul eller vit på sidan.
  • Ringklocka eller något annat som ger en ljudsignal.
  • Barn som är kortare än 135 cm får endast transporteras i en lämplig barnsits eller en säkerhetsanordning för barn.

Nya regler för cykling

Vägtrafiklagen förnyades 2020 och nya regler för cykling infördes.

  • Om cykelbanan ligger till vänster i vägens färdriktning, kan du också cykla på körbanan eller vägkanten, om det är säkrare.
  • Utgångspunkten är att en cykelbana är enkelriktad. Om cykelbanan är dubbelriktad visas det här i ett extra trafikmärke.
  • På en cykelgata är det cyklarna som bestämmer takten och andra fordon ger cyklisterna obehindrat utrymme. En cykelgata märks ut med ett eget trafikmärke.
  • Bilarnas väjningsskyldighet vid en fortsatt cykelbana märks ut med en triangel, ett stopmärke eller med ett separat trafikmärke.
  • På en enkelriktad gata är det möjligt att cykla i båda riktningarna om det finns en tilläggskylt om saken.
  • Baklampan är obligatorisk.

Källa: Transport- och kommunikationsverket Traficom

Styrstångsfylleri är ett brott om berusningen utsätter andra trafikanter för fara.

En kvinna med cykelhjälm sitter på asfalten bredvid sin cykel och håller i ena handleden. Han blöder från näsan. Bredvid står en bil som har blivit en person som hjälper honom.

Cykelolyckor i Finland

  • År 2020–2022 var ungefär hälften av alla cykelolyckor kollisioner mellan bilar och cyklar.
  • Nästan två tredjedelar av de drabbade var äldre cyklister, och var femte var under 15 år.
  • 70 % av olyckorna inträffade vid korsningar, ungefär hälften på en fortsatt cykelbana.
  • År 2016–2020 orsakades var fjärde dödsolycka av en sjukdomsattack.
  • Tre fjärdedelar av de omkomna var män och var fjärde var över 74 år.
  • Var femte av de omkomna var alkoholpåverkad.
  • Olycksrisken steg på grund av rusmedel, ålder och sjukdomar, eftersom de försämrar uppmärksamhetsförmågan och funktionsförmågan.

På Liikennetilanne.fi kan du se väderkamerornas lägesbild i realtid, prognos för kommande väglag, var det pågår vägarbeten samt räddningsväsendets larmuppdrag.

Liikennetilanne.fi