Cykling
Hjälmen skyddar dig på riktigt – använd den!
Hjälmen är den viktigaste skyddsutrustningen för cyklister
- Forskning visar tydligt att cykelhjälmen skyddar mot skador och dödsfall.
- Cykelhjälmen minskar risken för huvudskador med i genomsnitt 51 %, allvarliga huvudskador med 69 %, ansiktsskador med 33 % och dödliga huvudskador med 65 %.
- Hjälmen har visat sig minska antalet döda eller allvarligt skadade cyklister med 34 %.
Källa: Liikennevilkku (på finska)
Obligatorisk cykelutrustning:
- Fungerande bromsar.
- Gul eller vit framlampa och röd baklampa när det är mörkt eller skymning. Lamporna kan fästas antingen på cykeln eller föraren.
- Vit reflex framtill, röd baktill och gul eller vit på sidan.
- Ringklocka eller något annat som ger en ljudsignal.
- Barn som är kortare än 135 cm får endast transporteras i en lämplig barnsits eller en säkerhetsanordning för barn.
Nya regler för cykling
Vägtrafiklagen förnyades 2020 och nya regler för cykling infördes.
- Om cykelbanan ligger till vänster i vägens färdriktning, kan du också cykla på körbanan eller vägkanten, om det är säkrare.
- Utgångspunkten är att en cykelbana är enkelriktad. Om cykelbanan är dubbelriktad visas det här i ett extra trafikmärke.
- På en cykelgata är det cyklarna som bestämmer takten och andra fordon ger cyklisterna obehindrat utrymme. En cykelgata märks ut med ett eget trafikmärke.
- Bilarnas väjningsskyldighet vid en fortsatt cykelbana märks ut med en triangel, ett stopmärke eller med ett separat trafikmärke.
- På en enkelriktad gata är det möjligt att cykla i båda riktningarna om det finns en tilläggskylt om saken.
- Baklampan är obligatorisk.
Källa: Transport- och kommunikationsverket Traficom
Styrstångsfylleri är ett brott om berusningen utsätter andra trafikanter för fara.
Cykelolyckor i Finland
- År 2020–2022 var ungefär hälften av alla cykelolyckor kollisioner mellan bilar och cyklar.
- Nästan två tredjedelar av de drabbade var äldre cyklister, och var femte var under 15 år.
- 70 % av olyckorna inträffade vid korsningar, ungefär hälften på en fortsatt cykelbana.
- År 2016–2020 orsakades var fjärde dödsolycka av en sjukdomsattack.
- Tre fjärdedelar av de omkomna var män och var fjärde var över 74 år.
- Var femte av de omkomna var alkoholpåverkad.
- Olycksrisken steg på grund av rusmedel, ålder och sjukdomar, eftersom de försämrar uppmärksamhetsförmågan och funktionsförmågan.