Mopeder och motorcyklar

Säkerhet för mopedister
- Eftersom mopeder används i trafiken måste mopedförare känna till trafikreglerna och hålla utrustningen i gott och säkert skick.
- Det är förbjudet att trimma mopeden och trimmade mopeder får inte användas i trafiken.
- När du kör moped måste du använda en hjälm som är intakt och godkänd för trafikbruk i Finland.
- Kör mopeden på vägkanten eller på höger sida av körbanan.
- Du får köra på cykelväg endast om det finns ett särskilt trafikmärke som anger att det är tillåtet.
Källa: Trafikskyddet
Obligatorisk utrustning till mopeder:
- välfungerande fram- och bakbromsar
- intakta däck i den storlek som anges i registreringsbeviset med en slitbana på minst 1,6 mm
- vinterdäck, med eller utan dubbar
- lampor och reflexer enligt föreskrifterna
- handtag för passagerare
- utrustning som förhindrar olovligt bruk
- sidostöd
- säkert bränslesystem
- ljuddämpare enligt föreskrifterna
- hastighetsmätare
- signalhorn
- registreringsskylt bak
- sidospegel åtminstone på vänster sida
Det är i första hand polisen som övervakar och upprätthåller trafiksäkerheten.
Situationshastigheten är A och O, även för motorcyklister
Ett förutseende körsätt är särskilt viktigt för motorcyklister och minskar olycksrisken avsevärt. Om du kör motorcykel ska du iaktta den övriga trafiken och köra på ett sätt som gör det lätt för andra att förutse dina handlingar.
- Rätt situationshastighet är avgörande för att undvika olyckor. Bered dig på felbedömningar hos andra trafikanter genom att köra tillräckligt långsamt.
- Mer än hälften av motorcyklisternas olyckor består av avkörningar. I allmänhet har situationshastigheten varit för hög vid sådana olyckor. När du till exempel accelererar hårt kan också ett litet misstag att få förödande konsekvenser.
- Som motorcyklist ska du se till att andra ser dig.
- Använd ljus körutrustning, håll ett tillräckligt säkerhetsavstånd och kör inte in i döda vinklar. Detta ger dig tid att reagera på andra trafikanters fel.
Håll säkerhetsavstånd!
- Mätt i meter ska säkerhetsavståndet för motorcyklister i tätorter vara minst hälften av hastigheten. Det ger cirka två sekunder reaktionstid.
- På landsvägar ska säkerhetsavståndet i meter vara det samma som hastigheten, vilket ger cirka fyra sekunder reaktionstid.
- För kort avstånd kan leda till påkörning bakifrån eller kedjekrockar. Att köra nära nästa fordon gör körningen också oekonomisk och stressande för alla.
Under de senaste åren har en tredjedel av alla motorcykelolyckor inträffat i åldersgruppen 15–24 år.
Alla har en skyldighet att hjälpa.
- Enligt vägtrafiklagen måste en vägtrafikant stanna på en trafikolycksplats och hjälpa de skadade efter egen förmåga, samt hjälpa till med det som behövs på olycksplatsen.
- En vägtrafikant är någon som befinner sig på en väg eller som för ett fordon eller en spårvagn på vägen.