Husbolag har inte rätt att ta bort de boendes egna brandvarnare utan deras samtycke. En sakkunnig vid Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland påminner om att boende får ha egna brandvarnare till exempel som extra säkerhet, vid funktionsnedsättning eller i anslutning till tjänster från bevakningsföretag. Många husbolag installerar brandvarnare i bostäder före årsskiftet, och då övergår ansvaret för dem till husbolaget.
Vissa boende vill ha fler brandvarnare för att trygga sin säkerhet, om husbolaget bara installerar minimiantalet brandvarnare. En del kan behöva fler varnare på grund av funktionsnedsättning, och andra kan ha varnare som ingår i ett larmsystem hos ett bevakningsföretag.
– Ingen brandvarnare hos en boende får tas bort utan lov, även om husbolaget installerar varnare i bostaden. Det spelar heller ingen roll om varnarna finns i en egen lägenhet eller en hyreslägenhet, säger Ilpo Leino, äldre sakkunnig vid SPEK.
Den boendes rätt till egna brandvarnare framgår av Inrikesministeriets förordning från juni. Den boende har rätt att installera brandvarnare, till exempel i sovrummen, om husbolaget inte gör det. SPEK rekommenderar brandvarnare i varje sovrum och i tamburen.
– Det är också till fördel för husbolaget att det finns tillräckligt många brandvarnare. Kostnaderna och skadorna av en brand som spridit sig är betydligt större än brandvarnarnas kostnader, säger Leino.
Kom överens om extra utrustning och dess kostnader
Den boende ansvarar för att meddela husbolaget om särskilda behov. Till exempel kan en person med hörselnedsättning behöva ett vibrationslarm eller en varnare med blinkande ljus för att kunna upptäcka en brand i tid. Den som använder rullstol kan behöva en längre ner placerad testknapp för brandvarnaren.
– I fjol kastade vissa husbolag helt i onödan bort brandvarnare för hörselskadade till ett värde av uppskattningsvis tiotusentals euro. Det är inte tillåtet enligt den nya brandvarnarförordningen heller, säger Leino.
Om den boende behöver extra utrustning, kan den bekostas av funktionshinderservicen vid välfärdsområdet. Välfärdsområdena ansvarar dock inte för installationen och underhållet av utrustningen.
– Husbolaget kan bestämma om det installerar och underhåller utrustningen som en extra, avgiftsbelagd tjänst. I så fall fakturerar husbolaget först den boende för kostnaderna. Efter det ansöker den boende om ersättning hos välfärdsområdet. Husbolaget och den boende bör komma överens om saken tillsammans, säger Leino.
Varnare som tillhör bevakningsföretag kan också användas
Ansvaret för brandvarnarna ligger alltid hos husbolaget. Boende kan också köpa tjänster som omfattar brandvarnare från ett bevakningsföretag om de så önskar. Frågan kan bli aktuell i husbolag med fristående hus, och husbolaget kan ta saken i beaktande redan under en grundläggande kartläggning.
– Det finns husbolag där man kommit överens om att var och en sköter sitt hus. Om man vill fortsätta med det upplägget när det gäller brandvarnare i fristående hus, är det möjligt, säger Leino.
Om de boende i fristående hus sköter brandvarnarna själva eller använder brandvarnare från ett bevakningsföretag måste husbolaget dock informeras om de åtgärder som gäller varnarna.
– Till exempel måste husbolaget informeras när bevakningsföretaget byter ut eller utför service eller underhållsarbeten på brandvarnarna, preciserar Leino.
Från och med den 1 januari 2026 ansvarar husbolaget i alla situationer för alla brandvarnare i sina bostäder.