Efter en sommarpaus är NouHätä-kampanjen tillbaka i högstadierna för att inspirera ungdomar i Finland att lära sig livsviktiga räddningsfärdigheter – den här gången i jubileumstecken. Kampanjen ordnas nu för 30:e gången och den har blivit en väsentlig del av skolornas säkerhetsfostran. Tiotusentals ungdomar från hela landet får säkerhetsundervisning varje år. Kärnan i verksamheten är en tanke om att varje ungdom kan hjälpa andra i en nödsituation, bara det finns kunskap och färdigheter.
NouHätä! är en riksomfattande kampanj i räddningsfärdigheter för elever i årskurs åtta. Syftet är att ge ungdomar i högstadieåldern möjlighet att lära sig grundläggande färdigheter för nödsituationer och att stärka deras förmåga att agera ansvarsfullt och modigt i farliga situationer i det verkliga livet.
– 70–80 procent av eleverna i årskurs åtta deltar årligen i kampanjen. Vi vill att alla skolor ska delta, eftersom varje ungdom har rätt att få NouHätä!-färdigheter, oavsett vilken skola de går i, säger Tomi Sirkiä, kampanjkoordinator vid Räddningsbranschens centralorganisation i Finland.
NouHätä! är en avgiftsfri kampanj som är enkel för lärarna
Det kostar inget att delta i NouHätä!. Undervisningsmaterial för lärare finns på webbplatsen nouhata.fi. Där finns också tips på hur man organiserar lektioner med aktiviteter. Alternativt kan lektionen ges av en utbildare från räddningsverket. Anmälningar till kampanjen tas emot på nätet.
– Kampanjen lämpar sig utmärkt för att fästa ungdomarnas uppmärksamhet på den egna och den närmaste kretsens säkerhet. Kunskaperna stärker ungdomarnas självförtroende, det vill säga känslan av självförmåga även i nödsituationer, säger Sirkiä.
I kampanjen ingår en frivillig tävling som stärker ungdomarnas kunskaper. Läraren kan också använda den digitala kvaltävlingen som ett prov.
Kampanjen ger ungdomar praktisk kunskap om
- att kontakta nödcentralen
- grunderna i första hjälpen
- hur man agerar vid en olycka
- brandsäkerhet och brandförebyggande
- beredskap för störningssituationer.
Kampanjens nyhet för i år är en digital övningsmiljö för räddningsfärdigheter där ungdomarna kan öva på att lösa nödsituationer virtuellt.
Hundratusentals ungdomar har lärt sig agera rätt vid nödsituationer
NouHätä! är inte bara ett enskilt evenemang, utan också en del av ett mer omfattande utvecklingsarbete kring säkerhetskultur. Under åren har kampanjen lärt hundratusentals ungdomar hur man agerar vid en nödsituation, räddar liv och förebygger olyckor.
– Dessutom syftar kampanjen till att stärka samhörigheten och ansvarstagandet bland ungdomar, samt att inspirera dem att bli intresserade av räddningsväsendet och eventuellt söka sig till branschen, säger Sirkiä.
NouHätä!-kampanjen koordineras av Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland och den finansieras av Brandskyddsfonden. Kampanjen kommer också att genomföras under läsåret 2025–2026 i samarbete med räddningsverk, skolor, lärare, Inrikesministeriet och flera säkerhetsorganisationer.
– Alla ungdomar kan lära sig att agera rätt i nödsituationer och rädda liv, men de måste ges möjlighet till det, framhåller Sirkiä.