Miten pelastan vammaisen henkilön?
Maailman väestöstä noin 15 prosenttia on vammaisia. Vammaisten ihmisten elämää tuetaan monin tavoin, jotta se voisi olla mahdollisimman turvallista ja itsenäistä. Pelastus- ja ensihoitotilanteissa eri vammaisryhmien tarpeiden tunnistaminen on tärkeää paitsi inhimillisen kohtelun myös pelastustehtävän onnistumisen vuoksi.
Kaikki pelastetaan -ohjeistus on tuotettu parantamaan viranomaisten valmiuksia auttaa ja pelastaa vammaisia henkilöitä.
Hätätilanteessa jokaisella on velvollisuus toimia. Mitä useampi meistä osaa auttaa myös vammaista henkilöä hädässä, sitä varmemmin apua saavat kaikki sitä tarvitsevat.
Pelastajan on hyvä muistaa, että samat toimintamallit eivät välttämättä toimi kaikkien kanssa. Tässä ohjeita erilaisten pelastettavien huomioimiseen:
- Henkilön aivovammaa ei välttämättä huomaa. Moni aivovammainen pystyy kertomaan, että hänellä on tällainen vamma.
Ohjeistus
- Aivovammaisella henkilöllä voi esiintyä muistikatkoja, rauhatonta käyttäytymistä ja keskittymisongelmia – erityisesti paikoissa, joissa on häiritseviä tekijöitä. Jos voit – siirrä henkilö rauhallisempaan paikkaan, jossa voit puhua hänelle.
- Autistisella henkilöllä voi olla vaikeuksia olla vuorovaikutuksessa muiden kanssa.
- Puhu rauhallisesti – käytä suoria ja selviä lauseita. Käytä yksi tai kaksi lausetta kerralla. Kirjoita selkeät ohjeet paperille tai kirjoita ne puhelimella, jos henkilö osaa lukea.
- Anna henkilölle aikaa vastata.
- Henkilö saattaa toistaa sen, minkä olet sanonut, montakin kertaa. Hän saattaa myös puhua aiheista, jotka eivät ollenkaan liity tilanteeseen – epätavallisella ja yksitoikkoisella äänellä. Tämä on henkilön tapa kommunikoida.
- Vältä sellaisten lauseiden käyttöä, joilla on useampi merkitys, kuten: ”näyttää vihreää valoa”, ”ei aivot pelaa”, ”olla kuin kotonaan”, jne.
- Jotkut autistiset henkilöt eivät osoita tuntevansa kipua – tarkista onko henkilöllä vammoja.
Käyttäytyminen
- Lähesty henkilöä rauhallisesti. Älä vaikuta uhkaavalta.
- Hän voi katsoa sinua oudolla tavalla, tai nauraa ikään kuin hän ei ottaisi tilannetta vakavasti. Älä tulkitse tätä vastustukseksi.
- Jos henkilö käyttäytyy pakonomaisesti tai on kiintynyt johonkin aiheeseen tai esineeseen, älä keskeytä häntä tai poista esinettä – jos tästä ei aiheudu vaaraa.
- Joillakin kouristuskohtauksilla on varoittavia oireita, joillakin ei. Oireet voivat koostua hallusinaatioista tai henkilö voi tuntea savun hajun.
- Jos henkilö ymmärtää, että kohtaus on tulossa, pyydä häntä käymään makuuasentoon ja pyytämään apua, jos hän sitä tarvitsee.
- Kognitiiviset rajoitteet voivat johtaa siihen, että henkilöllä on vaikeuksia ymmärtää ja muistaa asioita.
- Nimeni on… Olen täällä auttamassa sinua. En satuta sinua.
- Henkilötodistuksesi.
Anna
- Henkilölle tarpeeksi aikaa miettiä, mitä sanot ja aikaa vastata.
Käytä
- Lyhyitä lauseita ja yksinkertaisia ja konkreettisia sanoja.
- Mitä tapahtuu? (yksinkertaisesti ja konkreettisesti)
Kysy/Selvitä onko henkilöllä
- Ranneke, joka kertoo hänen vammastaan.
- Välttämättömiä laitteita tai apuvälineitä (esimerkiksi pyörätuoli, rollaattori, happipullo, paristot, viestintäapuvälineet jne.)
- Lääkkeitä.
- Liikkumiseen tarvittavia apuvälineitä, esimerkiksi opas- tai avustajakoira.
- Erityisiä terveysohjeita (esimerkiksi allergiat)
- Erityisiä kommunikointitapoja (esimerkiksi käyttääkö henkilö viittomakieltä)
- Yhteystietoja.
- Merkkejä stressistä ja/tai sekaannuksesta (esim. henkilö saattaa sanoa olevansa stressaantunut, hämmentynyt tai hän hankaa käsiään yhteen).
- Käyttäytymistä, jota voi tulkita väärin (esimerkiksi CP-vammaista voi luulla päihtyneeksi).
Toista
- Rauhoittele (esimerkiksi: ”Ei tarvitse pelätä enää”, ”olemme turvassa”).
- Häiriöitä. Laita radio pienemmälle, käytä hälytysvaloja vain, jos on pakko.
Selitä
- Arkikielellä, mitä kirjoitettu teksti (mukaan lukien kyltit) tarkoittaa.
- Erilaiset hätätiedotteet yksinkertaisilla sanoilla.
Jaa
- Henkilöstä tietämäsi seikat muiden avustajien kanssa, jotka tulevat auttamaan häntä.
- Ikäihminen voi reagoida hätätilanteeseen hitaasti eikä ymmärrä kaikkea mitä tapahtuu. Toista tarvittaessa, mitä sanot. Ole kärsivällinen: kuuntele ja selitä.
- Kerro henkilölle, että olet auttamassa häntä, eikä häntä olla sijoittamassa hoitokotiin.
- Henkilö voi pelätä, että häntä siirretään pois kodistaan – kerro rauhallisesti, että tämä on vain tilapäistä.
- Ennen kun siirrät henkilöä, arvioi miten hyvin hän näkee ja kuulee. Käytä tarvittaessa aistivammaisten pelastustekniikkaa (ks. näkövammaiset ja kuulovammaiset).
-
- Jos henkilöllä on näkövamma, kerro kuka olet ja miksi olet täällä. Tarjoaa käsivartesi, johon henkilö tarttuu kiinni kyynärpään yläpuolelta. Ohjaa sitten henkilö turvalliseen paikkaan.
- Muista, että monen kuuron äidinkieli on viittomakieli.
- Liikuntavammaisia on monenlaisia. Moni käyttää apuvälineitä, kuten kainalosauvoja, rollaattoria tai pyörätuolia.
- Kysy miten voit auttaa, ennen kun autat. Vaikka nopea evakuointi voi olla tärkeää, kunnioita henkilön itsemääräämisoikeutta.
Näistä kysymyksistä voi olla hyötyä:
-
”Voitko seisoa tai kävellä ilman apua? Tarvitsetko keppiä, rollaattoria tai pyörätuolia?”
-
”Saatat joutua seisomaan tai kävelemään itsenäisesti vähän aikaa. Sopiiko tämä? Kerro, jos tarvitset apua.”
-
”Pystytkö käyttämään käsiäsi?”
-
Kun kannat henkilöä, vältä painamasta hänen käsiään, jalkojaan tai rintakehäänsä. Tämä voi aiheuttaa kouristuksia tai kipua ja jopa häiritä henkilön hengittämistä.
- Vältä kantamasta henkilöä yksin, jos ei ole pakko
Apuvälineet
- Apuvälinettä käyttävä henkilö saattaa kyetä kulkemaan portaissa omin avuin. Toisella kädellä hän tarttuu kaiteeseen, toisella kainalosauvaan tai kävelykeppiin. Anna henkilön liikkua itse, jos hän pystyy siihen. Auta häntä, jos hän sitä pyytää tai hätätilanne sitä vaatii. Kerro henkilölle, mitä sinun pitää tehdä ja miksi.
- Kysy, voitko auttaa kantamalla toista kainalosauvaa tai kävelykeppiä.
- Jos portaat ovat täynnä ihmisiä, toimi puskurina, jotta henkilö pääsee liikkumaan portaissa.
Pyörätuolia käyttävä henkilö
- Jos sinun pitää puhutella pyörätuolia käyttävää henkilöä pidemmän aikaa, istuudu tai polvistu, jotta voitte puhua samalla tasolla.
Manuaalipyörätuolien nostotekniikka
Useimmiten paras tapa nostaa on pitää henkilö pyörätuolissaan.
Yhden (1) hengen avustamana
- Tartu kiinni pyörätuolin työntökahvoista, jos tuolissa on sellaiset.
- Seiso yksi askelma pyörätuolia ylempänä.
- Kallista pyörätuolia taaksepäin, kunnes se on tasapainossa – kottikärryn tavoin.
- Nojaa taaksepäin, taivutetuin polvin, kunnes pyörätuoli on tasapainossa.
- Pidä painopiste alhaisena.
- Laskeudu alaspäin, varovasti – askelma kerrallaan.
- Pyydä kaveriasi asettumaan pyörätuolin eteen, kasvot sinuun päin.
- Sähköpyörätuoli itsessään painaa yli 50 kg ja on pidempi kuin manuaalipyörätuoli. Sähköpyörätuolin ja käyttäjän nostaminen portaissa vaatii kahdesta neljään auttajaa.
- Näkövammaisten henkilöiden näkökyvyissä on eroja: jotkut ovat täysin sokeita, toiset eri tavoin heikkonäköisiä.
Psyykkisiä vammoja on erilaisia. Henkilöstä ei välttämättä huomaa, että hänellä on psyykkinen vamma.
- Jos henkilö alkaa käyttäytyä epätavallisesti, kysy onko hänellä mielenterveysongelmia, joista sinun pitää tietää. Muista, ettei hän välttämättä kerro tätä sinulle.
- Hätätilanteessa henkilö voi hämmentyä. Puhu hitaasti, normaalisti ja rauhallisesti.
- Ole myötätuntoinen: näytä, että kuuntelet ja välität. Käyttäydy uskottavasti ja itsevarmasti.
Pelastettavan henkilön apuna voi olla myös avustaja- tai opaskoira. Tässä huomioita, kun pelastustilanteessa on mukana hyötykoira.
- Muista, että hyötykoira ei ole lemmikki.
Kaikki pelastetaan -materiaali tuotettiin Mutual Trust -hankkeessa (2016-2019). Hankkeen avulla haluttiin parantaa viranomaisten valmiuksia auttaa ja pelastaa vammaisia henkilöitä. Hanketta koordinoi Finlands Svenska Handikappförbund rf, jonka nimi sittemmin muutettiin FMA – Funktionsrätt med ansvar rf:ksi.
Ohjeistukset perustuvat amerikkalaiseen materiaaliin ’Tips for first responders’ ja kymmeneen hankkeessa toteutettuun pelastusharjoitukseen.
Ohjeiden teksti ja kuvat: FMA