Tiedote 17.1.2008
8-luokkalaisten pelastustaitokampanjassa keskitytään hätäpoistumiseen

NouHädässä bongataan vihreitä miehiä

Hätätilanteessa poistuminen on valtakunnallisen Nou Hätä! -kampanjan erityisaiheena tänä vuonna. Bongaa vihreä mies -teemalla opastetaan noin 40 000 yläkoululaista tutustumaan eri puolilla maata poistumisturvallisuuteen ja tulipalotilanteesta pelastautumiseen. Nuoria halutaan kannustaa kiinnittämään huomiota erilaisiin onnettomuusriskeihin, minimoimaan niitä ja toimimaan hätätilanteissa oikein. Tämän vuoden Nou Hätä! -kampanjan avaa kansliapäällikkö Ritva Viljanen Hämeenkylän koululla, Vantaalla.

Nou Hätä! -kampanja esittelee nuorille tarkoitetun uuden nettipelin sekä tunnusmusiikin, joka kuullaan avajaistilaisuudessa StepUp Dancersien esityksen siivittämänä. Nettipelissä harjoitellaan hätäpoistumista. Paikalla on savuteltta, jossa osallistujat voivat kokea, mitä on savun seasta pelastautuminen. Paikalle on myös lavastettu ”tapaturmahuone” vaaranpaikkoineen, ja ulkona on pelastusnäytös nostolava-autolla. Kampanjan avaa sisäasiainministeriön kansliapäällikkö Ritva Viljanen. Tilaisuudessa palkitaan turvallisuuskasvatustyössä ansioituneita opettajia.

Vuosittainen Nou Hätä! -pelastustaitokampanja tukee koulujen turvallisuusopetusta tavoitteena tapaturmien ja onnettomuuksien vähentäminen sekä arjen auttamis- ja turvataitojen opettaminen erityisesti koko 8.-luokkalaisten ikäluokalle. Opetus tapahtuu palokuntien ja koulujen yhteistyönä,
ja kampanjaan liittyvä valtakunnallinen pelastustaitokilpailu huipentuu toukokuiseen mittelyyn Nou Hätä! -mestaruudesta Pelastusopistolla Kuopiossa.

Riskien tiedostaminen ja minimoiminen on tärkeää oppia jo nuorena

Vuosittain sattuu yli 10 000 tulipaloa, joista monet tapahtuvat asuinympäristössä. Aineelliset vahingot ovat mittavat ihmishengistä puhumattakaan. Vahinkoriskien tiedostaminen, riskien minimoiminen arkielämässä ja vahinkojen ennaltaehkäiseminen on tärkeä oppia jo nuorena, uskotaan myös If Vahinkovakuutusyhtiössä, joka on Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön yhteistyökumppani Nou Hätä! -kampanjassa.

Avaustapahtuman järjestää Nou Hätä! -kampanja yhteistyössä Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen ja mainostoimisto Huvilan kanssa. Nou Hätä! -kampanjan takana on Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö SPEK yhteistyössä sisäasiainministeriön, Opetushallituksen, Palosuojelurahaston, Suomen Palopäällystöliiton, Pelastusopiston, Turvatekniikan keskuksen, palokuntien, pelastusalan liittojen ja lääninhallitusten kanssa.

Koulun kaikki 8.-luokkalaiset opettajineen (noin 300 hlöä) osallistuvat avaustapahtumaan, jossa Uudenmaan pelastusliitto palkitsee mitalein seuraavat turvallisuuskasvatustyössä ansioituneet henkilöt:

Kouluterveydenhoitaja Tarja Siukkola, Tuusula
Liikunnanopettaja Heli Soosalu, Tuusula
Luokanopettaja Simo Aravuori, Tuusula
Liikunnanopettaja Maija Eerola, Vantaa

SPEK
Suunnittelija
Marjatta Virtanen
puh. 040 765 7788,

Keski-Uudenmaan pelastuslaitos
Turvallisuuskouluttaja
Jalmari Kotiranta